Ceritera Hamil : Detailed Scan Baby di Klinik MyFamily by MySonoworld

Masa Aten datang ke Klinik MyFamily by MySonoworld untuk Ujian MGTT [SINI], Aten jugak ada buat checkup #LittleFF untuk 6 bulan punya. So, doktor cakap dah boleh buat detail scan ultrasound dan 3D HD scan dekat baby.
Pakej Ultrasound Ibu Hamil di Klinik MyFamily by MySonoworld

Ada yang tanya Aten, takpe ke buat ultrasound ni?
Aten lepas tau je Aten pregnant, terusss Aten buat scan baby ultrasound. Teruja nak tau keadaan baby dalam rahim kita. First timer kan. Hehehe. Korang jangan risau, prosedur ultrasound memang selamat dan tak sakit pun. Ia menghasilkan gambar-gambar bahagian dalam tubuh menggunakan gelombang bunyi. Pengimejan ultrasound, juga dikenali sebagai imbasan ultrasound atau sonografi, melibatkan penggunaan transduser kecil (probe) dan gel ultrasound diletakkan terus pada kulit.

Pengimejan ultrasound adalah ujian perubatan invasif yang membantu untuk mendiagnosis dan merawat keadaan perubatan.

Detail Scan



Detail Scan baby juga dikenali sebagai imbasan morfologi dan dilakukan dalam 2D ​​(hitam dan putih). Paling baik dilakukan pada kehamilan anda pada minggu ke 20 – 26. Ia adalah imbasan terperinci bayi kita. Terdapat banyak aspek yang akan dinilai semasa sesi ultrasound ini untuk memastikan bayi kita berkembang dalam keadaan normal. Mereka secara rutin akan melihat kepala dan otak bayi, muka termasuk profil bibir, jantung, dada termasuk diafragma, abdomen termasuk buah pinggang, pundi kencing dan perut; tulang belakang, dan anggota badan termasuk tangan dan kaki. Ini memerlukan keadaan pengimbasan yang baik. Jika bayi tidak memberikan kerjasama (kedudukan bayi memainkan peranan penting), mereka mungkin memerlukan lebih banyak masa dan imej yang akan diambil pada masa yang lain. Ibu mungkin akan diminta untuk berjalan-jalan dan kembali pada hari yang sama atau sesi lain akan dijadualkan.
Setiap pengukuran dibandingkan dengan pelbagai rujukan yang biasa, yang berbeza dengan kehamilan lain. Setiap bayi individu mempunyai ciri-ciri sendiri (contohnya, sesetengah bayi mempunyai ukuran kepala yang lebih besar atau ukuran tulang paha lebih pendek). Ciri-ciri ini sering sama dengan ibu bapa bayi (contohnya, seorang ibu bapa mempunyai kepala lebih besar daripada saiz kepala purata). Ukuran di luar julat normal tidak sentiasa ketara, terutamanya jika perbezaan adalah minimum. Bayi akan dinilai dengan teliti jika terdapat kebimbangan mengenai ukuran  yang tidak normal.
Aspek-aspek lain yang dinilai adalah :
  • Kadar Jantung bayi dan irama
  • Bilangan bayi (Jika kembar)
  • Kedudukan plasenta
  • Jumlah cecair amnion sekitar bayi
  • Tempoh serviks – Rahim Ibu

3D/4D/5D/HDLIVE Scan3D ScanHD Scan

Imbasan 3D menunjukkan masih gambar bayi dalam tiga dimensi. 
Imbasan 4D menunjuk bergerak imej 3D bayi.
Masa yang terbaik untuk mempunyai 3D atau 4D scan adalah apabila anda berada di antara 26 minggu dan 32 minggu kehamilan.
Ia adalah semula jadi untuk kita jadi teruja untuk melihat bagaimana bayi kita dalam bentuk fizikal. Dengan imbasan 3D 4D ni, kita boleh melihat bentuk mulut dan hidung bayi kita, atau dapat mengesan dia menguap atau lidahnya keluar.
Imbasan 3D4D/5DHDLIVE adalah dianggap selamat, kerana imej-imej yang terdiri daripada bahagian-bahagian imej dua dimensi ditukar kepada gambar. Imbasan 3D4D/5DHDLIVE boleh memberikan lebih banyak maklumat mengenai kelainan yang boleh dikenalpasti. Kerana imbasan ini boleh menunjukkan lebih terperinci dari sudut yang berbeza. Pengimbasan 3D4D/5DHDLIVE juga berguna untuk melihat hati dan organ-organ dalaman yang lain.
Sebelum 26 minggu, bayi mempunyai lemak yang sangat sedikit di bawah kulitnya, jadi tulang mukanya akan lebih nampak melalui imbasan scan. 
Selepas 32 minggu, kepala bayi berada di kedudukan dalam pelvis, jadi mungkin tidak dapat melihat mukanya. Jika plasenta berada di hadapan rahim, yang juga dikenali sebagai anterior plasenta, ibu akan mendapat imej yang terbaik untuk bayi jika menunggu sehingga minggu ke 28 kehamilan.
Jom tengok #LittleFF senyum! Hehehe :D
Alhamdulillah detail scan #LittleFF semua okay. Baby sihat dan mummy dia pun sihat dan berkembang dengan jayanya. Hehehe.
Soooo, kepada ibu hamil atau bakal ibu yang akan hamil yang baca post ni, Aten sangat recommend korang untuk datang ke Klinik MyFamily by MySonoworld sebab kat kemudahan pemeriksaan bayi kat sini semuanya lengkap. Malah, lebih selesa dari korang pergi KK. Korang hanya perlu set appointment je, tak perlu tunggu lama-lama. Then, bila tengah scan baby tu, ada TV kat depan kita disediakan sekali yang linkkan ke mesin sonogram tu. So, kita boleh tahu perkembangan bayi kita setiap kali buat pemeriksaan. Tempat pun selesa. Mesra kanak-kanak. Ibu yang bawak anak yang ke sini siap boleh tengok kartun yang dipasang di klinik. Jadi, takde la bising sangat dan kacau ibu kan. Hehehe. Klinik ni pun mudah dicari dan banyak parking kat area sini. Jom cuba! Jangan lupa set appointment dulu tau :D
Klinik MyFamily by MySonoworld
Alamat :
BG 14, Residensi Bistaria Apartment, Ukay Bistari, Hulu Klang, 68000 Ampang, Selangor
03-4162 2754
010-225 6224
Facebook | Website | Instagram

List blog Ceritera Hamil Aten (boleh search tag Ceritera Hamil) :

1. Alhamdulillah, Im Pregnant! 
http://www.fatinbella.com/2017/12/ceritera-hamil-alhamdulillah-im-pregnant.html

2. Kisah Berdebar First Trimester
http://www.fatinbella.com/2018/01/ceritera-hamil-kisah-berdebar-first.html

3. Pengalaman Minum Air Gula
 http://www.fatinbella.com/2018/02/ceritera-hamil-pengalaman-minum-air.html

4. Detailed Scan Baby di Klinik MyFamily by MySonoworld
 http://www.fatinbella.com/2018/02/detailed-scan-baby-di-klinik-myfamily.html

5. Pemeriksaan Blood Sugar Profile (BSP)
http://www.fatinbella.com/2018/03/ceritera-hamil-pemeriksaan-blood-sugar.html

6. Pengalaman Hamil 2nd Trimester
http://www.fatinbella.com/2018/03/ceritera-hamil-pengalaman-hamil-2nd.html

7. Susahnya Kawal Nafsu Makan !
http://www.fatinbella.com/2018/04/ceritera-hamil-susahnya-kawal-nafsu.html

8. Gender Reveal
http://www.fatinbella.com/2018/04/ceritera-hamil-littleff-is-boy.html

9. Pengalaman Hamil 3rd Trimester
http://www.fatinbella.com/2018/05/ceritera-hamil-pengalaman-hamil-3rd.html

10. #LittleFF Lahir
http://www.fatinbella.com/2018/05/assalamualaikum-sayang-mummy-muhammad.html

11. Pakej Ultrasound Scan Klinik MyFamily by MySonoworld
http://www.fatinbella.com/2018/12/ceritera-hamil-pakej-ultrasound-scan.html

12. Pengalaman Bersalin di HUKM (PPUKM)
http://www.fatinbella.com/2019/02/pengalaman-bersalin-di-hukm-ppukm.html

Post a Comment

2 Comments

  1. Best scan ni tgok baby dlm perut. Bila baby dh kluar ni rasa rnduuuu

    ReplyDelete
  2. selamat menyambut lebaran idul adha 1440 h

    ReplyDelete