Telur atau Ayam yang Wujud dulu?


Masih ingat tak dengan teka taki “antara telur dan ayam, siapa yang tercipta dulu ?”

Pasti ingat bukan ? Tiada siapa yang dapat jawab soalan ini dengan tepat dan yakin. Hingga ia terus menjadi tanda tanya orang ramai dan akhirnya soalan itu tergantung begitu sahaja dan orang ramai mula hilang minat teka-teki yang tidak berkesudahan ini.

Walaubagaimanapun, teka-teki ini sebenarnya bukan sahaja popular di negara kita sahaja. Rupanya luar negara juga terfikir soalan yang sama.

Tetapi baru-baru ini satu kumpulan penyelidik dari Universiti Shefield dan University Warwick, United Kingdom telah membuat penyelidikan dengan menggunakan super komputer HECToR dan mendapat jawapan kepada soalan lagenda yang sering membuatkan orang ramai terdiam bila di tujukan soalan seperti itu.

Penyelidik menemui bahawa protein yang diberi nama Ovocledidin-17 atau OC-17 bertindak sebagai katalis bagi mempercepatkan proses pembentukan cengkerang telur dalam tubuh seekor ayam dalam tempoh 24 jam sebiji telur terhasil.

Penemuan ini jelas membuktikan bahawa telur tidak dapat di hasilkan tanpa protein OC-17 yang ada dalam setiap tubuh ayam. Maka terbuktilah bahawa ayam yang terlebih dahulu wujud sebelum sebiji telur. 

Teka- teki terjawab. hihi

Post a Comment

6 Comments

  1. Great weblog right here! Additionally your site so much up very fast!
    What host are you using? Can I am getting your affiliate link for your host?
    I wish my website loaded up as quickly as yours lol

    Also visit my homepage Family Guy The Quest for Stuff game guide

    ReplyDelete
  2. Assalamualaykum,
    cerita dan soalan in pun telah banyak kali ditanyakan kepada saya,sebenarnya sebagai umat islam kita tidak perlu ambil tahu banyak perkara yang menjadi hakcipta sang pencipta.Agama kristian mempercayai jesus christ/nabi isa as itu anak tuhan sebab dilahirkan tidak berbapa.Kami katakan pada orang kristian Allah swt berkuasa untuk menjadikan makhluk dengan sekelip mata kun fayakun.Kalau jesus hanya tiada bapa,Allah swt jadikan adam bukan hanya tiada bapa teapi tiada ibu juga.So the question of chicken and egg sebelum research pun dah ada jawapanya.Hati-hati dengan trick of the trade orang kafir ni,best try to avoid this type of religious argument.Science is science wherelse religion is religion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi bukankah salah untuk mengasingkan sains dengan agama?sains sebahagian daripada agama kan?

      Delete
  3. tricky juga soalan ni kan?

    ReplyDelete
  4. ayam jantan yang wujud dulu

    ReplyDelete
  5. ayam.. eh telur.. eh ayam..
    hehehe..

    ReplyDelete