Selamat Hari Jadi yang ke-20 Nandos !

Nandos merupakan sebuah jenama ikonik yang dikenali dan digemari di seluruh dunia, meraikan hari jadi mereka yang ke-20 di Malaysia. Daripada permulaannya yang sederhana di Jalan Telawi, Bangsar, Nandos telah mencuri hati pelanggan dan menjadi kegemaran dalam kalangan penggemar ayam bakar tempatan termasuklah Aten. Hehehe. Bayangkan dapat makan pulak dengan sos PERi-PERi. Fuhhhh! Terus rasa lapar bila teringat makan haritu. Hahaha
Sebaik sahaja restoran Nandos ditubuhkan di Malaysia, PERi-PERi Nandos yang mempunyai keunikan mereka tersendiri telah mendapat perhatian kepada mereka yang mencubanya. Percaya atau tidak, Nandos menanam cili PERi-PERi sendiri dengan bantuan lebih daripada 1400 petani bebas di Afrika Selatan. Mengadun keajaiban kecil yang berapi-api dengan bawang, minyak, herba, lemon segar dan bawang putih menghasilkan senjata rahsia jenama ini yang tiada tandingannya, iaitu sos PERi-PERi Nandos.
Apa yang uniknya mengenai sos PERi-PERi Nandos ialah ianya tidak bersifat 'pedas secara langsung' seperti sos cili yang lain. Ayam-ayam diperap dalam sos selama 24 jam dan kemudian dilumur dengan pilihan tahap kepedasan bermula daripada Lemon & Herb hingga ke Super Hot yang berapi-api.
Jenama yang hampir mencapai status kultus di Malaysia turut menawarkan sos PERi-PERi yang boleh dibeli oleh peminat untuk kegunaan di rumah. 
Fakta Menarik mengenai cili PERi-PERi
  • Cili PERi-PERi adalah unik kepada Nandos
  • 42,000 cili diperlukan untuk mengisi satu beg 14kg dan 25,000 beg dipenuhi setiap tahun - jumlahnya ada lebih daripada satu bilion cili!
  • Setiap kilang cili menghasilkan kira-kira 300 cili yang dipilih dengan tangan dan dipetik satu demi satu
  • Mereka juga diasingkan dengan tangan dan dikeringkan secara semulajadi di bawah sinar matahari Afrika
  • Cili PERi-PERi mengandungi 'capsaicin' yang memberikan kesan baik - anak mata akan membesar dan kadar metabolisme akan meningkat apabila merasakan peningkatan endorfin
  • Cili PERi-PERi juga kaya dengan Vitamin A, B dan C.

Post a Comment

0 Comments