Pengalaman Cucuk Vaksin COVID-19 di PPV Ideal Convention Centre IDCC, Shah Alam

 

First thing Aten check dekat MySejahtera bila dapat SMS suruh check tarikh vaksin dan tempat. Nervous ya nak check tempat vaksin sebab ayah Aten dapat Sunway Pyramid Convention Centre (SPCC), mama dapat Ideal Convention Centre (IDCC). 

Aten dan family duduk di Seri Kembangan, tapi macam mana boleh sesat dapat PPV di SPCC dengan IDCC? Hahahha!

Tapi apa pun Aten bersyukur sebab dah dapat date vaksin sebab Aten dah register since Februari. Tengah bulan Julai baru dapat first dose. Dapat PPV yang jauh ni, boleh jalan-jalan menikmati pemandangan highway nak ke Shah Alam tu. At least ada lah juga sebab nak keluar kan. Kalau tak, asyik mereput je dekat rumah. Dari rumah Aten ke IDCC 34km. Redah je lah. Hahaha

Appointment vaksin Aten 10.30 pagi. Sure ramai niii. Dapat waktu pagi pulak. Kena gerak awal ni taknak tunggu lama-lama. Breakfast sesiap okeh. Makan roti minum air milo je pun cukup dah. 

 Pukul 9 Aten dah gerak dan sampai 9.45. Korang boleh parking kat tingkat. Aten ingatkan Aten sorang je yang datang awal. Hhahahah. Sampai je tingkat 4, dekat pintu masuk kena beratur. Scan mysejahtera dan update status COVID-19. Status COVID-19 ni korang update siap-siap kat rumah pun takpe.

Dari tingkat 4 naik escalator sampai ke tingkat 7. Semua urusan vaksin buat dekat tingkat 7. Jangan risau, korang takkan sesat sebab memang akan ada orang yang akan membantu kita kalau kita tak sure nak ke mana.

  1.  Station 1 - Check suhu korang 
  2. Station 2 - Ambik borang kebenaran untuk cucuk vaksin. Kena isi maklumat korang dan menunggu giliran untuk berjumpa staff di sana untuk double check details korang. Kat sini kena kena bagi IC kita kat dorang. So, keluarkan sesiap IC.
  3. Station 3 - Station ni korang akan berjumpa dengan doktor. Doktor tu akan explain dekat korang apa yang akan jadi, side effect ke. Dorang akan tanya korang sihat ke apa semua. Then sign borang kebenaran untuk cucuk vaksin.
  4. Station 4 - Station 4 ni la yang paling buat semua orang berdebar iaitu cucuk vaksin. Korang akan dipanggil ke cubicle yang kosong untuk dicucuk
  5. Station 5 - Observation station. Selepas vaksin dicucuk, korang kena tunggu 15 minit untuk pemerhatian. Kira nak tengok ada tak tindak balas dekat vaksin tu. Contoh, macam sesak dada ke pitam ke apa. Sementara tunggu tu, dorang akan bagi kad vaksin untuk dos yang kedua pulak. 3 minggu selepas tarikh korang dicucuk.
Ok tu je! Then ambik la gambar dekat photo booth untuk buat kenang-kenangan dan sebarkan dekat media sosial tentang kebaikan vaksin COVID19 ni. Habis ambik gambar, dapat food dari Nestle Care. Then dah boleh balik!

Overall, semua ok je bagi Aten. Standard convention centre memang akan ramai orang. Dekat station 2 haritu dekat depan Aten ada 50 orang lagi menunggu giliran. Dorang akan utamakan Dos ke-2 sebab kebanyakannya orang yang dah berusia. Kira 2 jam la Aten menunggu untuk siap semuanya. Tapi ok la kan dok dalam aircond, dapat duduk. Chill and enjoy je k?

Apa yang perlu korang buat sebelum nak pergi ke PPV?
  • Update status COVID-19 korang
  • Bawak pen sendiri - nak kurangkan penyentuhan antara satu sama lain
  • Borang kebenaran vaksin akan diberikan. Tak perlu bawak dari rumah.
  • Tak perlu pun bawak air botol. Nanti korang lupa and tertinggal!
  • Check betul2 sama ada korang Hall A atau Hall B. Ramai gilaaa yang tersalah tempat. Hall A IDCC akan dapat vaksin AstraZeneca. Hall B IDCC akan dapat vaksin Sinovac.
  • Nak selamat, bawak partner ikut kita sekali. Tapi dorang tak boleh naik ke hall. Kena tunggu dekat kereta. In case lepas cucuk, korang takut nak drive, kot la side effect korang tu buat korang tak boleh nak bawak kereta.
Side effect vaksin Sinovac?
Lepas cucuk vaksin tu terus tangan jadi auto lenguh. Sakit kat tempat dia cucuk vaksin tu. Then ada rasa sejuk sikit je bila tidur malam tu. Takde demam takde lapar ke apa. Hahaha! Mungkin lain orang lain side effectnya. Apa-apa pun sediakan panadol. Kalau rasa badan tak selesa, boleh makan panadol.

Ok tu je guys. Semoga post ni membantu serba sedikit untuk korang yang belum mendapat vaksin. Jangan nervous! Everything gonna be okayy.

Post a Comment

0 Comments