8 Warna Rakyat Malaysia Musim Raya Ini

Musim perayaan adalah waktu yang tempat untuk kita mengubah rumah kita menjadikan ianya lebih cantik dan berpenampilan baru! Sama seperti citarasa masing-masing dalam muzik, pakaian, makanan dan semua yang ada di antara mereka, tidak ada satu cara untuk melakukannya kerana setiap orang mempunyai pilihan yang berbeza. Betul tak? Tak semua suka warna pink macam Aten kan. Hehehe.

Pernah tak korang terfikir, setiap design Raya yang kita hias mempunyai makna yang berbeza? Dalam artikel ini, Aten nak share dengan korang 8 keperibadian yang berbeza dan palet warna Raya terbaik yang merujuk kepada keperibadian unik ini! Yang harus korang lakukan ialah mencari sifat keperibadian yang bersesuai dengan korang :D
Personality Trait #1: The Harmony-Seeking One
Warm-hearted by nature! Raya bagi korang ialah memastikannya keluarga dapat berkumpul dalam suasana yang menarik tetapi menenangkan. Kombinasi warna biru dan hijau yang cerah di Turkish Tile ini berfungsi dengan harmoni yang sempurna sehingga semangat Raya dapat diperlihatkan di mana-mana tempat, meningkatkan kecanggihan dan estetika dengan mudah. Untuk mendapatkan penampilan dan nuansa elegan ruang anda, pasangkan naungan dengan warna-warna hangat yang lain!
Personality Trait #2: The “Good-Vibes” Only
Its all about being your authentic self and good vibes! Winter Moss shade adalah paling sesuai untuk korang. Warna warna ini akan menimbulkan perasaan positif, dan juga nasib baik kepada pemiliknya! Siapkan rumah Raya korang dengan rona hangat ini - Drama Red atau White Concrete yang sejuk untuk sentuhan mewah.
Personality Trait #3: The Minimalist
Clean lines, uncluttered and monochromatic! Bagi korang, less is simply more. Mengapa tidak memberi ruang anda nafas dan udara segar atau dengan Castle in the Air, nada biru dan ungu yang anggun? Ciptakan suasana yang selesa dan tenang di rumah atau pejabat korang untuk menikmati kebersamaan Raya ini dengan orang tersayang!
Personality Trait #4: The Romantic (Ooh-la-la!)
Adakah korang merasakan bahawa korang sering berhubungan dengan perasaan korang, perlu menyatakan kehebatan yang korang alami melalui seni atau aksi kreatif lain? Sekiranya ya, Nippon Paint ada warna yang sesuai untuk korang pada musim Raya ini! Neutral dan lembut, percayalah bahawa warna sunset hue di Plymouth Notch memancarkan aura optimis dan damai yang sangat sesuai untuk perhimpunan Raya keluarga!
Personality Trait #5: The Extrovert
Sekiranya korang adalah jenis orang yang suka bertemu orang baru dan merasa bertenaga dengan bersosial, maka kehangatan musim panas dari Golden Charmer sangat sesuai untuk korang pada musim Raya ini! Cergas dan meriah, shade Golden Charmer menyuntik rasa gembira dan puas dalam ruang sosial apa pun untuk mewujudkan perasaan gembira dan perayaan yang menonjol untuk perayaan. Untuk ruang yang moden dan bergaya, naungannya boleh dipasangkan bersama dengan seri cat bertekstur untuk unik dan penampilan segar!
Personality Trait #6: The Sensitive Soul
Bertentangan dengan kepercayaan yang popular, sensitif sebenarnya adalah jenis kekuatan. Baik, intuitif dan empati - ini adalah jenis kekuatan yang mempunyai kekuatan untuk mengubah dunia. Dalam semangat Raya, biarkan warna Pink Floss segar yang ceria mewarnai dinding kediaman korang dengan membawa daya tarikan dan tenaga muda ke ruang yang canggih di rumah!
Personality Trait #7: The Nature Lover
Adakah korang selalu tertarik pada alam semula jadi? Dan adakah pemikiran tentang unsur-unsur semula jadi mencetuskan rasa pengembaraan? Sekiranya ya, maka Aztec adalah pilihan warna Raya untuk korang! Tahun ini, mengapa tidak merayakan Raya dengan pilihan nada hangat yang bersahaja itu mengadun dengan baik dengan bahan semula jadi dan kemasan kayu? Dengan pengenalan dedaunan, nikmati kemewahan merasakan keindahan sifat ibu tepat di dalam kawasan kediaman.
Personality Trait #8: The Classic Chic
When it comes to designs, you tend to lean towards timeless pieces! Nikmati perayaan Raya kali ini dengan nada yang lebih ringan dengan warna Shitake berkrim yang diinspirasikan secara semula jadi untuk merasa keselesaan ketika mempunyai tetamu atau untuk berehat setelah seharian berkunjung. Untuk membuat suasana yang menyegarkan namun memberi tenaga pada ruang korang, padankan  warna shade green, muted browns, warm oranges dan beige!

Soal Jawab dengan Pereka Dalaman Ben Firdaus!
Perlukan lebih banyak nasihat mengenai reka bentuk dan hiasan rumah untuk musim Raya tahun ini? Jangan risau, Nippon Paint dengan kerjasama Pereka Dalaman Ben Firdaus ada untuk menjawab beberapa soalan korang! Jom baca bawah ni : 

1. Apakah simple hack yang boleh saya gunakan untuk mengisi ruang untuk kelihatan minimalis?
  • Salah satu cara termudah adalah dengan memberi ruang rumah korang dengan rupa yang berbeza dan juga menukar warna ruang yang korang nak tu.
  • Tapi, kalau korang kurang bajet, korang boleh pertimbangkan untuk mengecat hanya 1 feature wall, yang akan memberi impact kepada ruang rumah korang.
  • Cara lain untuk ehance ruang korang adalah dengan menggunakan semula dan menyusun semula perabot dan hiasan yang ada - ia cukup mudah dilakukan dan ini dapat langsung mewujudkan perbezaan. Kalau korang ada deco yang unik, boleh digunakan sebagai titik tumpuan di ruang yang korang mahukan!
2. Bagaimana saya nak mix and match kan corak dan warna untuk menjadikan ianya menarik?
  • Pertama, korang perlu membuat gambaran kasar mengenai reka bentuk yang korang nak, rujuk dari nternet atau majalah, di mana korang juga dapat belajar bagaimana nak mix dan match kan warna dan corak!
  • Kalau korang masih lagi taktau macam nak mana nak mix dan match kan, paling selamat korang gunakan kombinasi earthy colors.
  • Tapi, kalau korang lebih suka warna terang seperti oren, kuning dan merah, cubalah campurkan warna-warna ini dengan warna dari keluarga yang sama seperti amber, tangerine maroon, burgundy.
  • Sebagai alternatif, korang juga boleh memadankan warna-warna terang ini dengan warna asas seperti kelabu, hitam atau putih.
3. Bagaimana cat bertekstur berfungsi dan bagaimana saya boleh menggunakannya untuk mengubah dinding saya di rumah?
  • Cat bertekstur sebenarnya mempunyai kesan 3D khas yang memberikan dinding rumah nampak sangat baru berbanding ketika menggunakan cat biasa untuk dinding rumah. Dengan menggunakan cat bertekstur seperti Nippon Paint Momento® range of paint, korang oleh menggunakan teknik ini dengan mudah untuk merancang semula ruang di rumah, lagi-lagi bila dah nak raya ni kan.
  • Untuk mendorong batasan kreatif korang, korang juga boleh memasukkan rekaan korang sendiri di dinding menggunakan stensil, sebagai tambahan kepada penggunaan cat bertekstur!
4. Apakah barang keperluan rumah yang sesuai dijadikan prop Raya yang sempurna?
When it comes to being creative dalam menghias ruang di dalam rumah, kemungkinannya tidak terbatas! Apa yang terlintas kat fikiran korang, boleh je dijadikan prop. Antaranya ialah : 
  • Bakul buah lama sangat sesuai digunakan sebagai tempat menyimpan bekas kuih untuk para tetamu.
  • Papan pemotong juga boleh digunakan semula sebagai dulang sajian.
  • Daun pandan, serai kering dan kubis bunga juga boleh digunakan untuk menghias ruang di rumah! Untuk melakukan ini, letakkan di dalam bekas berisi air untuk mengekalkan kesegarannya. Barang-barang ini juga berperanan sebagai penyegar udara semula jadi!
So, lepas baca ni Q&A ni mesti sedikit sebanyak membantu kita semua mencari idea untuk mencantikkan rumah kita kan. Apa lagi jom cuba cantikkan rumah guys
! Hehehe
Jangan lupa follow Instagram Nippon Paint di https://www.instagram.com/nipponpaintmalaysia untuk kejutan menarik di musim Raya ini! Nantikan #RuangInspirasi!

Untuk dapatkan lebih banyak inspirasi untuk reka bentuk Raya korang tahun ini, jom tengok Palette Warna: Edisi Raya 2020 di sini, klik:


 #NipponPaintMY #PaintAllSurfaces #RuangInspirasi #RuangRaya #RuangBaru

Post a Comment

0 Comments