Pengalaman Buat Pasport Bayi di Imigresen Putrajaya

Hi semua, 
Harini Aten nak share  pengalaman untuk buat pasport baby.

Ammar dah nak masuk 11 bulan baru nak buat pasport. Nak balik kampung Singapore ada kenduri sikit. Hehhe. Jom baca bawah ni :D

Aten pilih untuk buat pasport Ammar di Putrajaya sebab dekat dengan rumah. Kalau taktau, waze je Bahagian Keselamatan dan Passport Jabatan Imigresen. Parking jangan risau. Berdekatan dengan bangunan ni ada open space untuk parking. Parking spot pun banyak tak perlu bayar. 

Masuk je bangunan tu korang boleh naik lift untuk ke aras 3. Ofis Imigresen dekat situ. Memandangkan kitorang taktau procedure untuk buat pasport untuk baby, kitorang tanya kaunter pertanyaan nak tau apa proses dia.

Sebelum tu, kalau korang nak buat pasport bayi, korang wajib bawak surat beranak anak, MyKid anak dan juga IC salah satu ibu atau bapa yang asal. 
Lepas tanya kat kaunter pertanyaan tu, dorang suruh buat copy surat beranak anak, MyKid dengan IC ibu atau bapa. Lepastu ambik gambar baby dekat kerusi hijau tu.
Jadi la gambar camni. 4 keping RM15. Campur dengan fotostat tadi total RM17. Kena tunggu 5 minit untuk gambar siap. Then pergi kaunter pertanyaan tadi ambik nombor giliran. 

Lepas nombor kena panggil, send dokumen yang fotostat dan yang asal dekat kaunter khas yang dorang tetapkan. Dorang akan tanya tinggi baby sekali. Then sign borang dengan cop cap jari dekat borang tu.
Lepas dah send dokumen apa semua, tunggu lagi nombor kena panggil untuk bayaran. Buat pasport bayi kena bayar RM100 selama 5 tahun. Kat sini segala surat beranak, IC kita dan MyKid anak akan dapat balik. Hhehehe
Memandangkan lepas bayar tu dah nak time lunch hour dengan solat jumaat, dorang suruh ambik pukul 3 petang. Kuikui. Pukul 3 lebih korang datang je dekat kaunter serahan macam atas ni tunjuk nombor giliran. Sape yang sign time send dokumen tu yang kena ambik. Sebab kena sign lagi sekali bila nak ambik pasport.
Tadaaaaaaa dah siap! Hehehe

So far, the flow untuk buat passport baby senang je. Follow je instructions yang dorang bagi. Yang tak best tu kena tunggu lama je setiap section tu. Ammar sampai tertidur-tidur lah dok tunggu. Hahahaha

Yang bestnya buat passport kat Imigresen Putrajaya ni dia ada bilik penyusuan dengan bilik kanak-kanak. So, takde la bosan sangat kalau ada anak yang ikut tu. Hehehe. Memang family-friendly. Kat sebelah kaunter pertanyaan tu ada almari dorang letak makanan untuk korang beli. Siap ada vending machine lagi. Boleh la berkampung kat situ. Hahhaaha. Ada Gloria Jeans Coffee kat Level 1 kalau nak minum air hipstur. Hehehe.

Tu je Aten nak share. Nak tanya pape boleh komen kat bawah ni tau. Terima kasih sebab baca entri ni. Muah ciked! :*

Post a Comment

0 Comments