SalamWeb | Laman Web Pertama Halal dan Patuh Syariah

Baru-baru ni Aten ada datang event pelancaran SalamWeb. SalamWeb merupakan web browser dan digital ecosystem  yang pertama berlandaskan Shariah selaras dengan Malaysia Digital Economy Corporation’s (MDEC) Islamic Digital Economy Mi’yar. Menarik kan?
SalamWeb memperkenalkan pelbagai perkhidmatan Internet yang berkaitan termasuk SalamWeb Browser, SalamNews, SalamChat dan SalamSadaqah. Apa yang menarik perhatian Aten ialah  SalamWeb telah direka untuk mengoptimumkan cara hidup Islam iaitu mempunyai kompas kiblat dan waktu solat.

Salam News : Mempunyai pilihan dimana kita boleh memilih untuk membaca berita tempatan, berita dunia, teknologi semasa, sukan. Semua dah lengkap dan up-to-date. Pilih je mana satu yang nak tengok. Yang paling penting, ianya datang dari sumber berita yang boleh dipercayai. So tak perlu la risau kena tipu

Salam ChatDengan adanya Salam Chat ni, kita boleh kembangkan komuniti antara kita dalam jarak 1km dan akan berkembang lagi 1km dengan setiap komen terbaru.
Salam Web juga mempunyai ciri-ciri SalamProtect iaitu memberi amaran kepada pengguna tentang kandungan yang tidak sesuai, yang membolehkan pengguna untuk memilih sama ada meneruskannya atau menarik diri dari melayari web tersebut. Ini termasuk kandungan berita atau informasi yang tidak jelas, menghina atau terdapat penipuan. SalamProtect juga membolehkan pengguna menggunakan SalamTag di laman web dengan pilihan sesuai, neutral atau tidak sesuai. Setiap SalamTag yang diterima dikaji semula terhadap proses dan garis panduan dalaman kami untuk memastikan keadilan. Semakin banyak pengguna menggunakan SalamTag, kandungan SalamWeb akan berfungsi lebih baik dan tepat.

Satu lagi ciri penting ialah SalamSadaqah yang menggabungkan amalan Islam Sadaqah (amal sukarela) untuk pengalaman melayari Internet. Untuk menggalakkan masyarakat menjadi sebahagian daripada pengguna SalamWeb, setiap carian web atau laporan kandungan yang dibuat oleh pengguna, akan dipadankan dengan sumbangan jumlah yang dibuat oleh SalamWeb. Dengan SalamSadaqah, pengguna boleh menukar pengalaman Internet sehari-hari mereka kepada tujuan amal.
Misi SalamWeb adalah untuk memberi orang kuasa untuk membina sebuah umat digital dan membawa dunia lebih dekat bersama-sama. SalamWeb bertujuan untuk memperkasakan umat Islam global dan membantu mereka memimpin kehidupan digital yang selaras dengan nilai dan kepercayaan mereka.

SalamWeb boleh didapati di seluruh dunia untuk sesiapa sahaja, di mana sahaja dan boleh dimuat turun dari https://salamweb.com/ di laptop ataupun telefon pintar. Semoga bermanfaat untuk kita semua 😄

Untuk maklumat lanjut mengenai SalamWeb, klik :

Post a Comment

2 Comments

  1. macam menarik je salamweb ni... nnt boleh cuba,, terima kasih atas info.

    ReplyDelete