Resepi Mudah & Berkhasiat Menggunakan Produk Fonterra

Susu dan tenusu telah menjadi makanan kegemaran oleh semua terbukti sejak dari dulu lagi. Terdapat banyak manfaat susu untuk kesihatan kita semua. Segelas susu menyediakan nutrien yang diperlukan untuk mengekalkan tenaga sepanjang hari lagi-lagi di bulan Ramadan.
Menjelang bulan suci Ramadan, Fonterra Brands Malaysia, syarikat tenusu pemakanan terkemuka di dunia dari New Zealand, berkongsi cara-cara bagi umat Islam untuk menggabungkan susu dan tenusu ke dalam diet mereka. Aten rasa sangat bertuah apabila dapat datang ke event ni dan belajar cara penyediaan makanan menggunakan produk dari Fonterra dan ternyata ianya sangat mudah!
Perunding Pakar Pemakanan dari Fonterra, Puan Nurul Aziah berkata bulan puasa adalah masa yang baik untuk kita menumpukan perhatian mereka kepada pemakanan, sedar tentang pemakanan yang mereka ambik untuk menyokong kesihatan jangka panjang dan kesejahteraan hidup.
"Perancangan Makanan adalah sangat penting bagi mereka yang  berpuasa. Untuk mengekalkan tahap tenaga dan kekal terhidrat sepanjang hari, kita perlu untuk mendapatkan diet yang seimbang makanan yang kaya dengan nutrien dan cecair, "kata Puan Nurul Aziah.
Bersama-sama dengan Puan Nurul Aziah Musa, Puan Manisya Ismail, Pengurus Hal Ehwal Koperasi dan Pengerusi Jawatankuasa Halal di Fonterra Brands Malaysia berkongsi resipi untuk sahur dan berbuka puasa menggunakan produk tenusu dari Fonterra - termasuk susu, mentega dan yogurt dari Anlene , Anchor, Fernleaf dan CalciYum.
Cadangan Makanan Untuk Sahur
Resipi Kurma Overnight Oats untuk Sahur :
  1. Gaul Anlene Low Fat Yogurt, Anlene Concentrate UHT, oat, biji chia dan kurma dalam balang. Tutup balang tersebut
  2. Simpan dalam peti sejuk sehingga ia menjadi pekat seperti puding, sebaik-baiknya semalaman.
  3. Hias oat tersebut dengan menambah kurma atau dengan buah-buahan segar pilihan anda, beberapa granola. Terbaik dihidangkan sejuk.
Kurma Overnight Oats merupakan makanan sahur yang berkhasiat untuk memulakan hari, dan oat akan membantu untuk menjaga rasa lapar manakala susu, yogurt, kacang dan kurma membekalkan nutrien dan cecair untuk seharian kita berpuasa.
Cadangan Makanan Untuk Berbuka Puasa/Iftar

Resepi Rendang Tok Untuk Berbuka Puasa/Iftar
  1. Bahan-bahan A : Goreng daun ketumbar, jintan putih, lada hitam dan cili kering tanpa minyak kemudian blend
  2. Bahan-bahan B : Kisar serai, halia, bawang merah dan bawang putih
  3. Basuh daging sehingga bersih, perap dengan bahan-bahan (A) dan (B) selama 30 minit.
  4. Tambah air dalam kuali. Masukkan daging diperap bersama-sama dengan galanggal, biji buah pelaga, bunga lawang, kulit kayu manis, serbuk kari, gula melaka dan garam. Masak sehingga daging separuh masak.
  5. Masukkan asam keping dan Cream Anchor atau Anchor UHT Milk. Kacau selama 1 - 2 minit.
  6. Masukkan kerisik dan kacau sehingga kering.
  7. Hidangkan bersama nasi.
Resepi Mini Pizza Untuk Berbuka Puasa/Iftar
  1. Panaskan minyak dan mentega Anchor dalam non-stick kuali atas api sederhana.
  2. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia selama 2 minit atau sehingga lembut dan keemasan.
  3. Masukkan serbuk kari dan kacau goreng hingga rangup. Tambah air jika perlu.
  4. Masukkan ayam, daun kari dan kacau hingga masak.
  5. Tambah susu Fernleaf dan terus memasak.
  6. Tambah kentang dan garam secukup rasa. Masak sehingga lembut. Tambah air jika perlu.
  7. Potong pizza crust ke bentuk bulat sebesar 3 inci
  8. Letak ayam dan kentang yang dimasak tadi ke atas kepingan kecil pizza dan letak keju Chesdale di atas nya.
  9. Bakar dalam ketuhar panas dengan suhu 200 ° C selama kira-kira 5 minit atau sehingga perang baik keemasan. Hiaskan dengan daun bawang, tomato ceri atau daun sup. Hidangkan semasa panas.
Resepi Mango Tango Smoothie
  1. Tuangkan Fernleaf CalciYum Yogurt, Fernleaf CalciYum Susu Kultur Minuman, air sejuk, madu, badam tanah dan mangga ke dalam pengisar.
  2. Campur semua bahan sehingga sebati.
  3. Hiaskan dengan Mangga dan daun pudina segar, dan hidangkan
Masa terbaik untuk membina kepadatan tulang adalah semasa zaman kanak-kanak dan remaja dan penting untuk memastikan anak-anak mendapat kalsium secukupnya untuk membina tulang yang sihat. Tenusu adalah cara yang baik untuk juga menyediakan mereka dengan nutrien penting seperti kalium, fosforus, protein, vitamin A dan D. Ramadan adalah masa yang baik untuk membuat perubahan untuk meningkatkan diet dan membentuk tabiat makan yang sihat yang boleh bertahan dalam jangka masa panjang.

Post a Comment

0 Comments