Heart Health Challenge

Cuba korang pergi kat cermin belek badan diri sendiri. Korang rasa dah cukup sihat tak? Kalau korang tanya Aten, Aten cakap tak. Yela sejak intern ni, pagi pergi kerja petang balik kerja malam tidur. Makan pun tak menentu. Exercise jangan cakap lah. Memang tak. Ada tak yang macam Aten? Mesti ramai kan?

Kat Malaysia ni Aten perhatikan dengan gaya hidup yang sibuk dan budaya pemakanan yang ada kat Malaysia ni membawa kita semua mengamalkan gaya hidup yang tak sihat. Penyakit jantung yang kebiasaannya dihidapi oleh orang tua tak boleh lagi digunapakai. Korang yang berumur 30-an pun boleh mengidap penyakit jantung kalau korang tak mengamalkan gaya hidup yang sihat tau. Takut kan? 

Setiap 15 minit, terdapat satu kematian yang disebabkan oleh penyakit jantung di Malaysia. Kolesterol tinggi kekal sebagai salah satu faktor risiko utama yang menyumbang kepada perkembangan penyakit jantung. 2015 National Health and Morbidity Survey juga mendedahkan bahawa 1 daripada 2 orang dewasa di Malaysia mengalami kolesterol tinggi dan 42% daripada rakyat Malaysia yang mempunyai kolesterol yang tinggi adalah di bawah umur 40 tahun.
Penjagaan kesihatan jantung hendaklah dimulakan dari sekarang! Jangan tunggu lama-lama guysss! 

Antara pengurusan kesihatan jantung holistik termasuklah diet yang seimbang, aktiviti fizikal dan pemeriksaan kesihatan. Yang Aten selalu amalkan  setiap hari ialah minum susu Nestle Omega Plus sebab susu ni mempunyai sterol tumbuhan yang boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol.

FAKTOR UTAMA MENGURUSKAN KESIHATAN JANTUNG SECARA HOLISTIK

1. Aktiviti fizikal
- Aim untuk melakukan beberapa bentuk aktiviti fizikal setiap hari. [Persatuan     Jantung Amerika]
- Gabungkan aktiviti sederhana dan lasak tiga puluh minit sehari, lima kali           seminggu.
- Lakukan apa-apa sahaja yang membuatkan badan korang bergerak dan             membakar kalori dianggap aktiviti fizikal. Berjalan adalah cara yang baik untuk   meningkatkan kesihatan jantung.

2. Pemeriksaan kesihatan
- Walaupun korang tidak mempunyai apa-apa isu-isu jantung, ia adalah penting   untuk tidak terlepas pemeriksaan kesihatan jantung dengan doktor korang.
- Tanya soalan mengenai tekanan darah, kolesterol, kadar denyutan jantung,       kandungan gula dalam darah dan berat badan kepada doktor supaya kita lebih   aware tentang   kesihatan tubuh badan kita.

3. Diet yang seimbang
- Makan makanan yang seimbang - Di meja makan, isi separuh pinggan anda       dengan sayur-sayuran dan buah-buahan dan mengambil susu dengan sterol       tumbuhan ditambah untuk menyekat penyerapan kolesterol ke dalam aliran       darah.
- Sterol tumbuhan dianggap sebagai makanan tunggal yang paling berkesan         yang boleh mengurangkan kolesterol sebagai sebahagian daripada diet yang       sihat dan gaya hidup.
- Sterol tumbuhan boleh didapati dalam jumlah yang kecil dalam bijirin banyak,   sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang, kacang-kacangan, dan biji.
- Walau bagaimanapun korang mungkin perlu makan dalam jumlah yang besar untuk memberi kesan kepada kolesterol korang. Nak lagi senang,  dengan Nestlé Omega Plus, korang hanya perlu minum dua gelas sehari untuk menguruskan tahap kolesterol. Mudah kan? :D

JOM AMALKAN GAYA HIDUP YANG SIHAT KORANG ! 

0 comment... add one now