Dr. Ruban's Skin and Hair Clinic @ Menara UOA Bangsar


Dua minggu lepas, Aten dan rakan blogger lain berpeluang ke Dr. Ruban's Skin and Hair Clinic yang berlokasi di Menara UOA Bangsar. Sangat dekat dengan LRT Bangsar tau. Hehehe. Kalau nak datang sini naik public transport je sebab Bangsar memang terkenal dengan kesesakan lalu lintas apabila waktu puncak.


Topik utama yang menjadi perbualan kitorang ialah mengenai Alopecia ataupun dikenali sebagai botak dan juga faedah Hair Transplant. Oh rupanya, rambut akan gugur 100 helai setiap hari. So, lepas ni takde lah risau kalau rambut asyik gugur je. Hehehe.

Berikut merupakan soalan yang berkaitan dengan Alopecia.
1. Mengapa keguguran rambut berlaku?
Selain daripada genetik, terdapat juga auto-imun yang menyebabkan berlakunya Alopecia Areata dan Lupus.

Berjangkit menyebabkan penyakit seperti Kerion / jangkitan kulat dan yang berkaitan dengan negeri-negeri penyakit seperti Anemia, gangguan tiroid seperti Hipertiroidisme / Hypothyroidism, Kemoterapi, pos kehamilan atau pos berjangkit (seperti denggi) yang dikenali sebagai Telogen Effluvium dan Sindrom Ovari Polycystic.

2. Adakah terdapat sebarang faktor risiko yang rakyat perlu melihat keluar untuk?
Faktor yang memburukkan lagi termasuk faktor-faktor gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, tekanan, kurang senaman dan masalah dengan tidur.



3. Apakah pilihan rawatan untuk Alopecia?
Rawatan perubatan seperti Finasteride adalah rawatan oral amat berkesan untuk menghalang Alopecia. 

Di samping itu, Minoxidil sering berguna. Bagi wanita, Diane 35 adalah pilihannya. Tambahan pula, sudah menjadi kelaziman bagi kita untuk mencadangkan Biotin dan Zink sebagai makanan tambahan. AWAS : Sila berunding dengan doktor kulit atau pakar bedah transplant hair sebelum memulakan sebarang ubat atau rawatan.

4. Bagaimana berkesankah makanan tambahan dan rawatan perubatan dalam merawat keadaan ini?
Rawatan perubatan berfungsi dengan baik - Finasteride mengekalkan folikel yang sudah ada dan meningkatkan ketumpatan juga. Suplemen tambahan masih belum terbukti keberkesanannya. Justeru, kami sering menetapkan pengambilan Biotin atau Zink.




5. Di bawah keadaan tertentu, akan seseorang yang akan disyorkan untuk menjalani hair graft?

Transplant hair adalah perlu bagi mereka yang botak yang mencukupi , sangat berbaloi pembuatannya dan dengan penderma baik (rambut biasanya dituai di belakang kulit kepala). Walaupun penderma mengalami kekurangan rambut, janggut atau kawasan dada kini boleh digunakan sebagai transplant hair.

Rambut hilang dari peristiwa trauma, seperti terbakar atau kemalangan kenderaan bermotor boleh dipindahkan juga. Sesetengah lelaki dan wanita sering meminta pemindahan kosmetik untuk meningkatkan ketumpatan kening mereka atau membuat janggut atau goatee. Ini menghasilkan keputusan yang baik juga.

6. Apa yang boleh seseorang harapkan daripada satu sesi hair graft? Sila kongsikan proses tersebut. Dan berapa purata kos rawatan perubatan?

Prosedur ini dilakukan sepenuhnya dengan menggunakan bius.

Pertama, kawasan penderma dituai. Ini mengambil masa 30 minit ke beberapa jam bergantung sama ada ia adalah dengan Follicular Unit Transplantation (FUT) atau Follicular Unit Extraction (FUE).

Jika proses ini adalah FUE, seluruh kulit kepala akan dicukur sebelum memulakan pemindahan prosedur pembedahan.

Jika ia adalah FUT, hanya jalur minimum dituai dan pesakit boleh kembali bekerja lebih cepat, seperti dalam beberapa hari.

Graft hair disediakan dan disimpan didalam plat sejuk. Selepas dibius di kawasan bahagian atas kulit kepala, belahan yang dibuat untuk cantuman kemudian pemindahan graft hair dimasukkan oleh pasukan jururawat.  Proses ini mungkin mengambil masa beberapa jam bergantung kepada kepakaran pasukan dan bilangan graft hair.

Bil perubatan berdasarkan kepada perundingan.

7. Apakah salah faham yang biasa ditanya orang ramai mengenai graft hair yang mungkin menghalang orang daripada menjalani prosedur ini?

Saya rasa, ia adalah salah faham yang mengatakan transplant hair sangat menyakitkan tetapi sebenarnya, ia adalah sangat baik. Juga mereka bayangkan parut jalur yang akan menjadikan ianya buruk. Semua yang anda perlukan adalah sekitar 1 cm panjang rambut untuk menutupinya.

8. Apakah nasihat yang anda ada untuk individu yang bergelut dengan alopecia?

Jangan percaya rawatan perubatan yang tidak diktiraf. Jangan buang masa berharga anda dan wang di pusat BUKAN MEDICAL terapi atau spa kecantikan dan salun.

Antara servis lain yang ada di Dr. Ruban's Skin and Hair Clinic :



Dr. Ruban's Skin and Hair Clinic 

Address :
Unit 2-3A & 2-5 Level 2, Menara UOA Bangsar, No 5, Jalan Bangsar Utama 1, 59000 Kuala Lumpur

Contact :
03 2284 0557 / 03 2282 2388

Facebook :

Website :
http://www.drruban.com/
Operation hour :
9.00AM-5.00PM

Post a Comment

1 Comments