Kenapa Kena Sambung Master?



Fuhh fuhhh! 

Macam tak percaya Aten up entry pasal education ni. Hhahahaha.

So, can we guess our level of education? Hmmmmmmmmmmmmm

Percaya atau tidak, Aten ni bukan jenis yang suka belajar. Lagi-lagi bila dah sampai sifat malas Aten. Satu keje pun tak jalan wehhh. Hahahaha

Tadika dah, sekolah rendah dah, sekolah menengah dah, matriks dah, degree on the progress. Macam tak percaya je Aten boleh belajar sampai ke degree ni. Berjaya melawan malas Aten ni. Hahahhaa.

Mula-mula masuk degree ni satu je niat Aten, nak sambung bagi habis dan thats it. Kerja ke apa sebab malas nak mengadap notes dan assignment yang menimbun. Kuikui

Tapi ada satu lecturer yang mengajar Aten ni memberi inspirasi untuk ktorg2 ni untuk sambung master bila dah hbs degree ni.

Kenapa kena sambung Master?

Cemana nak cakap eh, biasanya orang yang amek master ni cita-citanya nak jadi lecturer. Kenapa lecturer? Sebab orang pandang atau senang cerita orang respek dengan lecturer ni. Betul tak? Lecturer Aten cakap nanti kesian kt anak-anak kita nanti bila cikgu tanya ibu ayah kerja apa. Contohnya, bapa si A kerja sebagai driver dan bapa si B bekerja sebagai lecturer. Lumrah seorang manusia, bila dapat tau ibu ayah seseorang 'somebody' atau berpangkat tinggi mesti nak lebihkan orang atau pelajar tersebut. Lecturer Aten ceritakan balik apa yang jadi kt dia masa dia kecik2 dahulu. Ibu ayah sir tu keje biasa je bertani sebab orang kampung kann, dan cikgu dia macam memilih pelajar. Kira memilih pelajar yang ibu ayahnya yang bekerja tinggi suatu ketika dulu. Hmmmm. Tak lepak dengan pelajar yang berpendidikan rendah ni. Ada gak eh orang gini?

Kepada yang lepasan ijazah, kalau tak dapat offer kerja kt mana-mana, sambunglah master. Sambung ke phD pun takpe. Tak rugi. Petikan hadis : Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat. Ini membuktikan belajar tiada batas masanya. Belajarlah selagi mampu. Belajarlah selagi daya. Ilmu Allah sangat luas. Apa yang kita dah belajar sekarang ni tersangatlah sikit. Banyak lagi rahsia Allah yang kita tak discover. 

Tapi zaman sekarang ni, walaupun pendidikan tak tinggi tapi kalau pandai survive dalam dunia ni sangat memadai. Dengan ekonomi negara yang tak stabil, mata wang negara tak menentu, kita kena buat kerja 'part-time' untuk back up kita punya future nanti. 

Sejak dua menjak ni, Aten sangat bermotivasi untuk improvekan diri Aten ni dari semua aspek gituhh. Hehehe. Moga semangat ni tak hilang lah ye. Doakan Aten tau. Muah ciked! 

Post a Comment

8 Comments

  1. saya pun dah habis degree dan nak bekerja untuk dapatkan experience.. tapi, kalau takde rezeki, maybe akan pertimbangkan sambung master.. but still not in the list.

    ReplyDelete
  2. Usaha mencari ilmu tanpa batasan..

    ReplyDelete
  3. Good one dak Aten..malas2 pun scorer gak..

    ReplyDelete
  4. gudluck.. cite2 nk jdi lecturer gak.. tpi kawen awal n da mls nk smbg master.. huhu..

    ReplyDelete
  5. semoga terus mempunyai motivasi seperti skang ni.

    ReplyDelete
  6. Good luck and cayuk cayuk muda lg kan...

    ReplyDelete