Pandai tapi....


Fakta yang tak dapat dinafikan lagi.

Sangat-sangat tepat. Boleh dikira dengan jari siapa je yg boleh cakap English dengan lancar.

Macam Aten, Aten sangat tak confident bila nak speaking English. Kenapa? Sbb Aten rasa grammar English Aten masih berterabur. Hurm

Dah tu cakaplah English dalam percakapan harian? Bukan taknak cakap English tapi tak ramai yang support. Kang nanti Aten sorg je yg speaking English dorang reply in Malay. Macam tak best lahh. Lepastu nanti ada la mulut-mulut orang yg cakap Aten ni bajet orang putih bagai lah. Padahal kita nak belajar je. Hewhew.

Bila Bajet 2015 haritu dibentangkan yang menceritakan pasal MUET tu Aten setuju sangat-sangat! Come on. Take it as a challenge. Takde yang belajar tu senang. Bak kata pepatah "bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian"

Ye, memang susahhh. Tapi dengan kemajuan negara kita sekarang ni yang dah memasuki peringkat global dan antarabangsa, percakapan dalam bahasa Inggeris sangat diperlukan. Kalau kita tak usaha, kita yang akan mundur. Jangan mengeluh. Usaha tu yang penting.

Aten ada terbaca satu quote ni dari Fred Devito.

IF IT DOESN'T CHALLENGE YOU,
IT DOESN'T CHANGE YOU.

So guysss, jom! Cabar diri kita untuk maju ke hadapan. Never ever give up okayyyy. Baca motivational quotes, it will makes you stronger! Support each other okayyy. *hugs*

Post a Comment

4 Comments

  1. Article tu memang betul kak atin. Saya pun sama lah, bukan yakin sangat cakap english tapi menulis dan membaca rasanya tak ada masalah sangat.

    ReplyDelete
  2. setuju! dari dulu lagi sepatutya...tapiiiiii jangan sampai lupa akar bahasa melayu kita pulak....

    ReplyDelete
  3. Mmg isu ni dr dlu lg kn..ye la bla kte ckp kg org kta mnnujuk plak..tp insyAllah ble kje bley praktis

    ReplyDelete
  4. Zumal pun tak yakin nak berbahasa Inggeris nie. Kekadang sebab persekitaran kita sendiri...

    ReplyDelete