2 IN 1 | Kerja dan Belajar pada Waktu yang Sama



Belajar sambil kerja? Boleh jadi ke? Macam mana tu? Boleh je belajar sambil kerja tapi kena pandai uruskan segalanya. Ada pun yang berjaya kalau korang nak tahu. Meh baca nihh tips berjaya belajar sambil bekerja..

Jurusan yang tepat
Ketahui minat anda. Pilihan jurusan yang tepat dan sesuai dengan minat membuat aktiviti belajar dan bekerja dijalani dengan lebih ringan dan menyenangkan 

Bila Lulus?
Pendidikan adalah pelaburan dengan keuntungan yang tidak tertakluk dengan waktu. Namun, jangan lupa menetapkan perancangan bila anda harus menyelesaikan pembelajaran, agar manisnya keuntungan dapat dirasakan, terutama untuk perkembangan kerjaya.

Beritahu Penyelia
Beritahu penyelia mengenai rancangan pendidikan anda. Beruntung apabila pihak atasan menyokong dan mengharapkan hasil baik daripada pendidikan anda, yang kelak ilmunya akan menguntungkan syarikat.

Disiplin
Atur waktu, lakukan apa saja aktiviti yang ingin anda lakukan. Pisahkan konsentrasi bekerja dengan belajar dan jangan panik apabila terdapat hal yang berlaku tidak seperti yang anda rencanakan. 

Jaga Kesihatan
Usahakan untuk selalu menjaga keseimbangan antara bekerja, belajar, mengerjakan tugas, dan rehat. Jangan lewatkan waktu rehat kerana itu akan mengurangkan prestasi bekerja dan kualiti belajar anda.

Jurusan  Yang Tepat
Sesibuk bagaimana pun anda, selalu akan ada keperluan terhadap keluarga dan interaksi sosial. Habiskan hujung minggu anda dengan keluarga, atau bersantai dengan rakanrakan di tempat-tempat kesukaan anda.

Kerja Tidak Membebankan
Usaha untuk mencari pekerjaan yang tidak terlalu membebankan. Ini sangat berguna agar anda juga mempunyai waktu untuk menyelesaikan tugas-tugas belajar. 

Komitmen
Berjanji pada diri anda terlebih dahulu untuk memberikan komitmen pada kerja dan pelajaran agar kedua-duanya tidak terbengkalai begitu sahaja. 

Dekat
Carilah lokasi tempat kerja yang dekat dengan institusi pengajian anda atau dekat dengan kampus anda. Ini sangat disarankan agar waktu anda tidak terlalu banyak terbuang.

Jadual

Atur jadual belajar, kerja dan masa anda untuk melakukan tugas dengan baik. Sebaik-baiknya atur juga masa anda untuk berehat, kerana apabila anda terlalu penat semua yang anda jalani tidak akan berjalan dengan baik. 

2 comments.. read them below or add one

PakcikLie PCL PakcikLie PCL 12 July, 2014
salam , ..fatin ni masih study ke dah keje..?