Rahsia Surah Al-Kahfi


Rahsia Surah Al -Kahfi ! MESTI BACA ..

Pernah tertanya-tanya mengapa Nabi Muhammad (SAW) meminta kami untuk membaca Surah Al -Kahfi setiap hari Jumaat ?

Surah ini mempunyai empat cerita di dalamnya , mempunyai beberapa moral, membolehkan melihat mereka dan memahami apa yang mereka katakan kepada kami:

1 ) Orang-orang gua
Ia kisah orang-orang muda yang tinggal di sebuah bandar yang kafir , sehingga mereka memutuskan untuk berhijrah demi Allah dan melarikan diri. Allah memberi ganjaran kepada mereka dengan rahmat di dalam gua dan perlindungan daripada matahari - mereka terjaga dan mendapati orang yang beriman kampung keseluruhan.
Moral: percubaan iman

2 ) Pemunya dua taman-taman
Satu kisah seorang lelaki yang Allah dikurniakan dua taman yang indah, tetapi lelaki itu terlupa untuk mengucapkan terima kasih kepada orang yang memberkati dia dengan segala-galanya dan dia juga berani untuk meragui Allah mengenai akhirat. Jadi kebunnya telah dimusnahkan - dia menyesal, tetapi sudah terlambat dan kekesalannya tidak bene t dia? .
Moral: percubaan kekayaan

3) Musa (as) dan Khidr (as)
Apabila musa (as) telah diminta - "? Siapa yang yang paling berpengetahuan rakyat bumi" " Musa (as) berkata: saya ... , tetapi Allah diturunkan kepadanya bahawa ada seseorang yang tahu lebih daripada dia. Musa (as) mengembara ke lelaki itu dan belajar bagaimana hikmat ilahi kadang-kadang boleh tersembunyi di dalam perkara-perkara yang kita anggap sebagai tidak baik.
Moral: percubaan pengetahuan

4) Zul Qarnayn
Ia adalah satu kisah raja yang besar yang telah diberikan pengetahuan dan kuasa dan akan di seluruh dunia , membantu orang dan menyebarkan segala yang baik. Dia dapat mengatasi masalah - Yajooj Majooj dan membina empangan besar-besaran dengan bantuan orang yang dia tidak dapat memahami .
Moral: percubaan kuasa

Di tengah-tengah surah Allah menyebut Iblees sebagai orang yang membangkitkan ujian ini :
Sesungguhnya kami berfirman kepada malaikat " Sujudlah kamu kepada Adam ": mereka sujud melainkan iblis . dia adalah salah satu jin , lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya . kamu akan mengambil dia dan keturunannya sebagai pelindung dan bukan saya? dan mereka adalah musuh bagi kamu jahat akan menjadi pertukaran untuk orang yang zalim !

Sekarang mari kita melihat apa yang hubungan antara surah al- Kahfi dan dajjal yang (anti- christ ) ?
Dajjal akan muncul sebelum hari penghakiman dengan 4 perbicaraan:

A) Dia akan meminta orang ramai menyembahnya dan tidak Allah : percubaan iman.
B) Dia akan diberi kuasa untuk mula / berhenti hujan dan menggoda orang dengan kekayaannya : perbicaraan dengan kekayaannya.
C) Dia akan orang percubaan dengan " pengetahuan" dan berita dia memberikan mereka: percubaan ilmu.
D) Dia akan mengawal bahagian-bahagian yang besar di bumi dan percubaan kuasa.

Bagaimana untuk bertahan ujian ini ? Jawapannya dalam Surah Al -Kahfi :

Kit Hidup 1 persahabatan yang baik
"Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang menyeru Tuhan mereka pagi dan petang, yang mukanya ; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka , mencari kesenangan hidup ini; tidak mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati kita, orang yang menurut hawa nafsunya , yang kes telah melampaui batas. "(Surah al- Kahfi , ayat 28)

Kit kelangsungan hidup 2: Mengetahui kebenaran di dunia ini
" Ditetapkan kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini: ia adalah seperti air yang Kami turunkan dari langit tanaman di bumi suburlah ia , tetapi tidak lama ia menjadi kering hancur ditiup angin : ia (hanya ) Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu " (Surah al- Kahfi , ayat 45)

Kit Hidup 3: merendah diri .
[ Musa ] berkata, " Anda akan dapati aku , insya Allah , sabar, dan saya tidak akan menderhaka kepadamu dalam [ ada] perintah. " (Surah al- Kahfi , ayat 69)

Kit Hidup 4: Keikhlasan .
"Mengatakan :" Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, (tetapi ) diwahyukan kepada saya, bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; sesiapa yang berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia beramal soleh, dan, dalam penyembahan tuannya , mengakui ada satu sebagai rakan kongsi. " (Surah al- Kahfi , ayat 110)

Survival kit 5: Memanggil kepada Allah.
" Dan membaca (dan mengajar ) apa yang telah diwahyukan kepadamu dari kitab Tuhanmu; tiada sesiapa boleh menukar kata-kata beliau , dan tiada engkau kehendaki ? dan tempat perlindungan selain daripada dia. "( surah al- Kahfi , ayat 27)

Survival kit 6: Mengingati hari akhirat .
" Satu hari nanti kita boleh memindahkan gunung, dan engkau akan melihat bumi sebagai hamparan peringkat, dan kami himpunkan mereka semua bersama-sama , dan kita juga tidak akan tinggalkan seorangpun dari mereka. dan mereka tetap akan dibawa mengadap Tuhanmu dengan berbaris teratur , (sambil berkata): " Kamu sekarang telah datang kepada kami (berseorangan) sebagaimana kami telah menciptakan kamu rst : aye , kamu fikir kita tidak boleh ful l menjadikan bagi anda untuk ? memenuhi ( kami) ": dan buku ( amal ) akan diletakkan (sebelum kamu) ; ! dan engkau akan melihat orang- berdosa dalam takut akan apa yang ( direkodkan) di dalamnya; mereka akan berkata, " ah! celakanya kami! apa buku ini demikian keadaannya? ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya " mereka akan nd semua bahawa mereka , diletakkan di hadapan mereka: . dan tidak seorang pun akan tuanmu berlaku zalim "! ( surah al- Kahfi , ayat 47-49 )

#kopipes

Post a Comment

0 Comments