7 Jangan. Elakkan!




Assalaaaaamualaikumm selamat hari rabu! :D

terbaca satu artikel ni yg aku rasa menarik and aku rasa mesti ramai yg ada buat ni. tu aku nak kongsi ngn korang. 

meh baca mehh :)

7 perbuatan yang berbahaya untuk dibuat selepas makann.


1. JANGAN MEROKOK

Eksperimen dari pakar membuktikan bahawa merokok rokok selepas makan adalah setanding dengan merokok 10 rokok (kemungkinan kanser lebih tinggi).


2. JANGAN MAKAN BUAH-BUAHAN SERTA MERTA!

- Apabila anda makan buah-buahan dengan makanan, buah-buahan yang terperangkap di dalam perut bersama-sama dengan kandungan makanan dan tidak boleh sampai ke usus dalam masa yang sama. Berbaring di sana mereka akan rosak dan merosakkan makanan yang tinggal di dalam perut juga. Oleh itu, ia adalah disyorkan bahawa anda makan buah-buahan sekurang-kurangnya satu jam selepas makan makan atau sebelum makan dan sebaik-baiknya pada waktu pagi dengan perut kosong. Ia adalah pada waktu pagi bahawa badan yang terbaik boleh menggunakan nutrien dalam buah-buahan dan mendapatkan tenaga yang cukup untuk memulakan hari.


3. JANGAN MINUM TEH!

- Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang kita makan akan menjadi keras dengan itu sukar untuk dihadam. Adalah lebih baik untuk minum teh satu jam selepas makan.


4. JANGAN LONGGARKAN TALI PINGGANG!

- melonggarkan tali pinggang itu tidak baik, bukan kerana ia menyebabkan usus untuk terbelit tetapi kerana ia bermakna bahawa anda telah makan ke tahap yang anda tidak selesa. Melonggarkan tali pinggang juga boleh menyebabkan anda berasa selesa sekali lagi yang membolehkan kita untuk terus makan berlebihan.
Oleh itu, makanlah hanya setakat yang anda boleh selesa tanpa melonggarkan tali pinggang anda!


5. JANGAN MANDI SELEPAS MAKAN!

-  Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang. Ini akan melemahkan sistem penghadaman di dalam perut kita.


6. JANGAN BERJALAN SELEPAS MAKAN!

-  Berjalan secara langsung selepas makan adalah idea yang buruk, ia boleh menyebabkan refluks asid dan senak. Walau bagaimanapun, berjalan kira-kira setengah jam selepas makan dikenali sebagai baik untuk anda. Para penyelidik di Jabatan Sains Latihan di Universiti South Carolina, telah mendapati bahawa berjalan selepas senaman adalah cara yang baik untuk membakar tenaga.
Perkara yang perlu diperhatikan adalah apabila berjalan, anda ideal perlu berjalan selama kira-kira 10 minit dan hanya 20-30 minit selepas makan untuk menghalang refluks dan perut gangguan asid.


7. JANGAN TIDUR DENGAN SEGERA!

Pengambilan makanan kita tidak akan dapat mencerna dengan betul. Oleh itu akan membawa kepada gastrik & jangkitan di dalam usus kita.


bahaya kannn? jom kita ubah :) sharing is caring ^_^

Post a Comment

1 Comments

  1. singgah blogwalking kat sini. . . .

    UqashaSenrose Mula Berhijab, Tutup Aurat Atau? (8 Gambar )
    http://syokbah.com/uqasha-senrose-mula-berhijab/

    Awie Nafi Pukul Isteri Di Sebuah Bank Baru- Baru Ini
    http://syokbah.com/awie-nafi-pukul-isteri-di-bank/

    Video: Seks Dalam Kereta Terbantut Kerana Kemalangan
    http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/06/video-seks-dalam-kereta-terbantut.html

    ReplyDelete