Tidur Kejap ( Nap ) elok ke?

Assalamualaikumm.

harini aku nak share pasal tidur kejap ataupun dikenali sebagai nap.
ramai yg update " I need power nap" , "nak tidur kejap lah". kannnn. salah sorgnye aku lah. hahaha.

tidur kejap korg tu kejap ke lama? elok ke tidur kejap2 ni? tak sentap ke otak tidur kejap2 nih? haaaa


tidur kejap ni elok sebenarnye. 

Tetapi kadang2 bila korang bangun selepas tidur, korang rasa penat dan seolah-olah korang lagi letih lepas tidur daripada korang tak tidur. Penah jadi? Mengapa ini berlaku? Menurut Dr Michael Breus "Jika anda mengambil lebih lama daripada 30 minit, anda berakhir di dalam tidur nyenyak. Pernahkah anda mengambil tidur sebentar dan merasa lebih teruk apabila anda terjaga? Itulah apa yang berlaku - anda tidur terlalu lama dan anda akan menjadi peringkat tidur yang amat sukar utk bangun.

nahhh, baca nihh 





Manfaat tidur kejap ( napping )


Jadi apakah cara yang paling sesuai untuk tidur? Napping boleh dilihat sebagai reboot cepat atau rangsangan untuk otak. Fikirkan apabila komputer anda bermula untuk melaksanakan perlahan-lahan dan perkara-perkara yang tidak bertindak balas secara normal, selepas anda menutup semua turun dan melakukan reboot, perkara yang kembali sehingga kelajuan. Otak adalah agak sama dalam itu, kerana anda tidur, walaupun untuk tempoh yang singkat, faedah yang boleh dilihat dalam beberapa bidang. 

Pakar-pakar tidur mencadangkan bahawa mengambil kuasa 10 ke 20 minit tidur boleh memberi anda pecah cepat alterness dan kejelasan mental apabila anda tidak mempunyai banyak masa. Ini boleh digunakan sepanjang hari, lewat malam, sebelum sesuatu yang penting atau kanan sebelum anda cuba untuk mengalahkan bos terakhir permainan video yang anda telah bermain sepanjang malam betul dan anda tahu anda memerlukan kepantasan tambahan. 


Ringkasan tidur kejap

Satu kajian menilai kesan yg berhubung dgn penyembuhan daripada tidur pendek pendek dan ultra mendapati bahawa tidur siang selama 5-10 minit boleh mewujudkan rasa yang memuncak kewaspadaan dan peningkatan keupayaan kognitif apabila membandingkan untuk tidak mengambil tidur sama sekali. 

Jika anda sedang mencari untuk caj semula cepat: tidur selama 5 - 20 minit. 

Jika anda sedang mencari untuk lebih mendalam tidur: tidur selama 60 - 90 minit. 


#Sharing is caring :)

Post a Comment

0 Comments